قالب وبلاگ
آرامش کوه
 
نويسندگان

 تعاریف پایه
کوه ( Mountain ) 

کوه ( Mountain ) زمینی که نسبت به پیرامون خود به طور مشخصی برجسته تر بوده ودارای دامنه های شیب داری باشد . ارتفاع دقیقی برای آن تعریف نشده است ولی معمولا زمین هایی را که حدوداً 600 متر از اطراف خود بلندتر باشند، کوه می نامند . کوه ها به سه شکل به وجود می آیند :· براثر چین خوردگی سطح زمین · براثر فرسایش· بر اثر فعالیت های آتشفشانی .

  صخره (Rock ) 
سنگ های یک پارچه وبزرگ را که بتوان حداکثر با یک طول طناب (40 متر) صعود نمود صخره می گویند .
تپه ( Hill ) به بلندي هايي با اختلاف ارتفاع کمتر از 600 متر نسبت به زمین های مجاور تپه گفته می شود . 

قله ( Summit ; Peak ; Top ) بلندترین نقطه هر کوه را قله می نامند . ممکن است در بالای برخی از کوه ها چند قله هم ارتفاع وجود داشته باشد . درمورد کوه هایی که در راس آن دو یا چند قله نا هم ارتفاع وجود دارد ، قله ی بلند تر را قله اصلی و قله های کوتاه تر را قله فرعی می نامند 

یال (Ridge ) 
محل برخورد دو دامنه ی شیب دار را در بالاترین نقطه ی تماس یال می نامند .

خط الراس (Divide ) 
به خط اصلی و بلندترین یال بین دو قله که محل تقسیم آب باران باشد ، خط الراس گفته می شود. واژه ی فارسی معادل آن آب پخشان است.

خط الراس اصلی محل تقسیم دو حوزه ی آب ریز جداگانه است . در حالی که خط الراس فرعی با این که محل تقسیم آب است ، اما آب های سرازیر شده از هر دو قسمت آن به یک حوضه ی آب ریز ریخته می شوند .

گردنه (Pass ) 
پایین ترین نقطه خط الراس های دو قله را گردنه می نامند معمولا دو دره از طرفین کوه سرازیر می شوند ، در نتیجه گردنه شکلی شبیه به زین اسب دارد .

دره (Valley ) 
محل برخورد دو دامنه ی شیب دار در پایین ترین نقطه ی تماس را دره می نامند . دره معمولا محل عبور رودخانه های دائمی یا فصلی است .

خط القعر ( Thalweg [Ger.] ; Valley Line [Eng.] ) 
ژرف ترین نقاط بستر یک رودخانه یا دره را خط القعر می نامند . ( که از دامنه شروع شده و به قله يا خط الراس مي رسد .)



گرده (Arête ; Flank ) یال هایی که شیب آن ها زیاد بوده و بیشتر از مناطق سنگی و صخره ای تشکیل شده باشد گرده نامیده می شود . 


دیواره (Wall)به مناطقی گفته می شود که دارای سنگ های یکپارچه با شیب زیاد بوده و بلندي آن بیش از یک طول طناب نیاز می باشد .

 

راه پاکوب (Path)
مسير هایی که در اثر رفت و آمد کوهپیمایان و کوهنوردان در مناطق کوهستانی ایجاد می شود ( بهتر است ازاین راهها برای صعود استفاده کنید. )

راه مالرو 

به مسيرهايي که جهت رفت و آمد حیوانات اهلی از دامنه به ارتفاعات ایجاد شده است گفته می شود .


جان پناه (Refuge-Hut) 

مکانی که به اندازه یک اتاق کوچک و بعضاً متوسط در ارتفاعات کوهستانی بنا شده و بعضی از کوهپیمایان و کوهنوردان از آن جهت اطراق و بیتوته موقت و ضروری استفاده می کنند و دارای هیچگونه امکاناتی نمی باشد .


پناهگاه (Shelter)
مکانی که دارای بنای ساختمانی متوسط تا بزرگ می باشد و در کوهپایه ها و ارتفاعات متوسط بنا شده که کوهپیمایان و کوهنوردان از آن به عنوان محل استراحت و اطراق استفاده می کنند . 


قرارگاه ( مجتمع کوهنوردي) 

پناهگاهي مجهز که داراي خدمه و امکاناتي مانند دارای خدمه و امکانات اولیه مانند برق ، آب و محل استراحت . . . باشد .

زیگزاگ (Zig-Zag) به پیمایش هایی که در آنها جهت بالا رفتن و پایین آمدن به سمت چپ و راست حرکت می کنیم تا شيب مسير کاهش يابد .

تراورس ( کمربر) (Traverse)
به هرگونه حرکت عرضی در یک مسیر که تغييري در ارتفاع ايجاد نکند ، گفته می شود . 


شن اسکی (SandySlope-GrilStone)

به شیب های شنی که مقدار سنگ ریزه آن به اندازه ای است که کفش تا نیمه یا بیشتر در آن فرو می رود گفته می شود . با رعایت کامل کلیه موارد ایمنی از این شیب ها عمدتا برای پایین آمدن استفاده می شود . البته براي حفظ محيط زيست ، بهتر است از مسير هاي شن اسکي کمتر استفاده شود . روش پايين آمدن از شن اسکی را باید زیر نظر مربی آموزش ببینید ( پوشیدن گتر برزنتی ضروری است . )

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 6:17 ] [ یامور ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به راستی چه رازی در کوه نهفته هست که هر روز بیشتر از پیش عاشق و دلباخته کوه می شوم
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 2037
تعداد مطالب : 22
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

دریافت همین آهنگ